37. Otto Mayer-Serra (1904-1968)

[Desplázate hacia abajo para ver la versión en español]

Music critic, musicologist. During the Civil War, he compiled the Cancionero Revolucionario Internacional, including songs by Hanns Eisler, Silvestre Revueltas, Rodolfo Halffter and others. A pioneer of music sociology in Spain, he was also a pioneer in the study of the modern music of Mexico, where he exiled in 1940.

A regular contributor to international music periodicals both before and during his exile, Mayer-Serra wrote about musical life in pre-Civil War Catalonia for The Musical Times in the following terms: The performance of Stravinsky’s OEdipus Rex at the opera was a risky experiment. It was bound to fail, neither the public nor the artists being sufficiently prepared. The production was a disastrous mixture of helplessness and bad taste. The organization of the Liceu, the opera house of Barcelona, is antiquated -it resembles the former organization of the Scala in Milan in being no more than an object of commercial exploitation on the part of nearly a thousand proprietors (The Musical Times, May 1935).

Crítico musical, musicólogo. Durante la Guerra Civil, editó el Cancionero Revolucionario Internacional, que incluía canciones de Hanns Eisler, Silvestre Revueltas, Rodolfo Halffter y otros. Pionero de la sociología de la música en España, también fue pionero del estudio de la música moderna de México, donde se exilió en 1940.

Mayer-Serra escribió para revistas internacionales de música tanto antes como durante su exilio, y sobre la música en la Cataluña anterior a la Guerra Civil escribía en los siguientes términos para The Musical Times: La interpretación de Oedipus Rex, de Stravinsky, en el teatro de la ópera fue un experimento arriesgado. Estaba condenada a fallar, pues ni el público ni los artistas tenían preparación suficiente. La producción fue una mezcla desastrosa de incompetencia y mal gusto. La organización del Liceu, el teatro de ópera de Barcelona, está anticuada: recuerda a la anterior organización de la Scala de Milán, pues no es más que un objeto de explotación comercial por parte de casi mil propietarios (The Musical Times, mayo de 1935).

 

Given that Mayer-Serra was not a performer or a composer, I am posting one of the songs included in the Cancionero Revolucionario Internacional: Canción del frente popular, with music by Eisler and original text by Brecht.

Puesto que Mayer-Serra no era intérprete ni compositor, publico una de las canciones incluidas en Cancionero Revolucionario Internacional: Canción del frente popular, con música de Eisler y texto original de Brecht.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s